Quinoasalat

Quinoa er et frø - ikke et korn. Derfor indeholder det ikke stivelse og kan med

fordel erstatte ris/pasta/kartofler

 

4-6 personer

150-200 gr. rå quinoa

1-2 auberginer

Persille

Nødder/mandler/andet

 

Quinoa vaskes i lunt vand og skylles i flere hold vand. Koges i forholdet 2:3( som med ris) tilsæt lidt salt. Koges i 12 min. lad det stå i gryden med låg - gerne 1/2 time. Herefter bredes det ud i noget fladt og rodes rundt i indimellem - for at løsne det mens det køler.

Aubergine skæres i tern, vendes i rigeligt olie og lidt salt. Steges i ovn eller på pande - steges  godt, til de næsten er sorte.

Auberginer kan erstattes med røde pebre eller fennikel eller anden grøntsag der er god at stege

Den afkølede quinoa (men helst ikke helt kolde) blandes med auberginer, hakket persille eller mynte og ristede nødder eller lign.

Vendes i dressing af:

Rigeligt hvidløg

Olivenolie

Salt

Rigeligt citronsaft

Dressingen skal være kraftig - husk at medtage den lækre olie du har stegt grøntsagerne i.

Du kan tilsætte feta, oliven, andre grøntsager eller hvad du har lyst til.